Haal alles uit je Google+ !

Met in 2014 3,3 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan 1 miljoen dagelijks actief zijn is Google+ een van de snelst groeiende social media platformen waar nog relatief weinig aandacht aan wordt geschonken door bedrijven. Maar wordt het niet de hoogste tijd Google+ te integreren in de marketing strategie?

Google plus

Over Google+

Google + werd in 2011 in het leven geroepen. Het was in eerste instantie alleen toegankelijk wanneer je een uitnodiging had ontvangen. Echter was de vraag groter dan verwacht en werd Google+ 3 maanden na lancering voor iedereen toegankelijk. Tegenwoordig zijn er een heel aantal mensen die een Google+ account hebben zonder dat ze daar erg in hebben. Dit omdat je je Google+ account vaak al nodig hebt voor zaken als het reageren op een YouTube video.

Geregistreerde Google + gebruikers kunnen zogenoemde kringen aanmaken. Je kunt vrienden toevoegen aan deze kringen om vervolgens berichten  te delen met deze kring. Er is daarnaast de mogelijkheid een Hangout te beginnen, na installatie van een plug-in kun je zo videobellen en samen YouTube video’s bekijken. Door middel van Google+ probeert Google haar verschillende onderdelen te verbinden. Zo dus ook het feit dat je samen YouTube video’s kunt bekijken. De video hieronder geeft je een impressie van Google+!

Google+ : zakelijk gebruik

Bedrijven kunnen op Google+ niet adverteren. Google+ verdient in basis dus niks aan Google+, het is met name de data die wordt verkregen met dit sociale medium die van hoge waarde zijn. Ondanks dat je als bedrijf niet kan adverteren biedt dit medium je meerdere kansen als bedrijf zijnde. Om te beginnen is het belangrijk een bedrijfspagina aan te maken op Google+. Vanuit hier kun je verder gaan werken aan je profiel om deze te optimaliseren.

Je zal nu wel denken, nog een social medium waar ik al bedrijf aandacht aan moet besteden? Toch heeft dit medium weer andere voordelen dan sociale media als bijvoorbeeld Facebook, Tumblr en Twitter. De volgende zaken kun je verbeteren door middel van je Google+ pagina:

  • Google Author Rank: De koppeling van de auteur aan een artikel speelt een rol in het bepalen van de autoriteit van deze schrijver. Met kwalitatief goede artikelen bouw je een goede Author Rank op. Deze wordt alleen herkend wanneer je je Google+ profiel hier aan koppelt.
  • Lokale vindbaarheid: Met een geverifieerde bedrijfspagina wordt jouw bedrijf goed weergegeven in Google Maps. Google Maps wordt steeds belangrijker aangezien je er waardevolle informatie in kwijt kan en tevens een waardevolle link naar je website.
  • Recensies ontvangen: Heb je een koppeling tussen je website en je lokale bedrijfspagina? Dan kan het ontvangen van recensies belangrijk zijn. Heb jij 5 of meer recensies? Dan worden deze vertoond tussen de zoekresultaten.
  • SEO-factor: Je kunt sterke backlinks realiseren middles je Google+ account. Dit heeft weer positieve invloed op je pagerank waardoor je pagina kan gaan stijgen in de Google resultaten.

Voordelen Google+

Naast de bovengenoemde voordelen geeft Google+ jou als bedrijf nog meerdere opties waar voordeel uit gehaald kan worden. Naast betere zoekresultaten, vindbaarheid en author rank heeft het diverse andere voordelen.

  • Categoriseren van klanten : Wanneer je jouw volgers terugvolgt kun je ze indelen in diverse cirkels. Klanten zijn zo dus gemakkelijk te verdelen in diverse groepen en kunnen op deze manier apart worden geïnformeerd of aangesproken. Je kan namelijk kiezen welke kringen jouw bericht bereikt.
  • Directe zichtbaarheid van berichten in Google: Berichten die worden geplaatst op Google+ worden direct geïndexeerd door Google.
  • Communities: Er zijn diverse communities te vinden binnen Google+. Communities vol mensen met gelijknamige kennis en veel ervaringen hebben. Op het gebied van vakkennis kun je hier veel voordeel uit halen.
  • Google analytics: Heb jij he website gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina? Dan vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van je Google Analytics. Je moet natuurlijk wel je analytics gekoppeld hebben aan je website.

Google+

Google+ Hangouts

Google+ staat bekend om de Hangouts. Middels deze functie kun je een video gesprek houden met andere gebruikers. Zo’n Hangout kan je als bedrijf inzetten voor verschillenden doeleinden. Wat denk je bijvoorbeeld van brainstormen over een concept, het houden van een vergadering om om samen met een collega te werken aan iets wanneer de niet op kantoor aanwezig is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden waarom Hangouts zakelijk erg interessant kunnen zijn. Zowel intern als externe factoren zijn hierbij gebaat. Een Hangout kan bijvoorbeeld ook ingezet worden om klanten en fans iets extra’s te geven. Je kan direct antwoord geven op vragen maar ook producten kunnen middels een Google Hangout worden gedemonstreerd.

Moet ik met mijn bedrijf nu massaal op Google+?

Dit is natuurlijk de vraag na het lezen van deze blog. Het kan naar mijn mening nooit kwaad een bedrijfspagina te hebben. Als deze in basis goed is kan dit al voordelen opleveren. Het verschilt natuurlijk per bedrijf of het interessant is veel gebruik te maken van dit sociale platform. Het moet binnen je marketing strategie passen en hangt natuurlijk af van de branche waarin jij je bevindt.

Vond je deze blog interessant? Deel hem dan vooral en neem daarnaast ook eens een kijkje tussen mijn andere blogs betreft social media platformen en laat je verrassen door verschillende platformen waar je zelf waarschijnlijk nog niet bij stil hebt gestaan!

Bronnen: Google+, Marketingfacts, Frankwatching, Frank Husmann, Ompro, Google Plus marketing, Letterzaken, Marketingfacts, Wikipedia 
Afbeeldingen: ITPromate, Digital Marketing office, Searchforceonline

Wikipedia (2013). Google+. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Google%2B

Oosterveer, D (2014).Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Marketingfacts. http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

Oosterveerd, D (2014). De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Marketingfacts. http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014

Veenstra, N (2014). Is Google plus zakelijk gezien interessant? Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Letterzaken.http://www.letterzaken.nl/google-plus-zakelijk-interessant/

Mulder, D (2013) Google Plus definitie en omschrijving. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Google Plus Marketing. http://google-plus-marketing.nl/google-plus-definitie-en-omschrijving/

Van Tuel, M (2014) 5 redenen waarom je bedrijf google plus (+1) zou moeten gebruiken. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Ompro. http://ompro.nl/google-plus/5-redenen-waarom-je-bedrijf-google-plus-1-zou-moeten-gebruiken/

Van de Ketterij, B (2014) Haal het beste uit je social media acitiviteiten,voorbeelden en tips infographic. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van Frankwatching. http://www.frankwatching.com/archive/2014/05/30/haal-het-beste-uit-je-social-media-activiteiten-voorbeelden-en-tips-infographic/#more-295794

Husmann, F (2014) Ultieme Google Plus Gids. Opgeroepen op 24 oktober 2014 van frankhusmann. http://www.frankhusmann.nl/boek/ultieme-google-plus-gids/

 

Advertenties

2 gedachten over “Haal alles uit je Google+ !”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s